annikasskatteri.blogg.se

En blogg om mina hobbys som fotografering, natur, trädgård, målning, pyssel och myssel med mycket mer. Samt tankar om allt och inget.

Äldreomsorgen ... tala om sorg ...

Publicerad 2020-05-28 20:08:00 i Allmänt,

Jag blir så ledsen när jag läser och hör om hur de gamla har det på boendena runt om i landet.Tänk att dessa härliga gamla människorna säkert trodde att de skulle få det bra på ålderns höst, och de hade de nog också ... men så kom Corona med covik 19 och förstörde alltihop. Det otäcka viruset såg till att de som har det svårast att skydda sig, och många gånger att förflytta sig blev instängda som fångar på sina rum. De fick inte ta emot besök på grund av smittorisken och hade alltså fråntagits det som betyder något i livet som familj och vänner. Gamla sjuka trötta människor isolerades och säkert blev många deprimerade och orkeslösa i sin ensamhet, men de skulle ju skyddas från den hemska farsoten som drar fram. Jag ser och hör på nyheterna om hur många människor som dött i Sverige, och tänkte tidigt på hur de skulle kunna skydda dem på boendena när personalen inte fick tillräckligt med skyddsmaterial????? Där enhetschefernas ord som är lag säger att ... ni får använda skydden endast om någon blir sjuk ... jag har läst om personal som varit rädda för de gamlas skull och för sitt eget liv, och om de undersköterskor som hotats med avsked om de inte kom och jobbade på ledig dag. Med sorg i hjärtat tänker jag på mina tidigare arbetsplatser, hur har mina före detta vårdtagare det i dag, vilka lever och vilka har dött ensamma i sitt rum utan anhöriga, personal som inte räcker till, sjuksköterskor som inte hinner med alla sjuka. och en läkare som inte ens varit tillgänglig. I vårt land säger man att ingen ska behöva dö ensam ... Jag har jobbat som undersköterska i hemtjänst och på hus i många år, och jag har sett mycket som inte borde få förekomma, men det här tar priset och är en skandal. Om nu någon tror att jag klandrar mina kolleger så är det fel för de är värda all beundran och respekt. Jag har jobbat som timvikarie de senaste åren och som tur i oturen, så avslutades mitt arbete på det senaste boendet i början av coronakrisen och jag har inte arbetat sedan dess och som det ser ut nu så vågar jag inte jobba inom äldreomsorgen längre .... Ha ett bra liv ... Annika

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela