annikasskatteri.blogg.se

En blogg om mina hobbys som fotografering, natur, trädgård, målning, pyssel och myssel med mycket mer. Samt tankar om allt och inget.

HÖGKÄNSLIGHET ...3

Publicerad 2017-12-18 19:44:15 i Allmänt,

Jag fortsätter mitt eget forskande i detta ämnet och upptäcker sanningar som jag kanske egentligen alltid vetat. Som tillexempel det här med känsligheten för dofter som jag trodde var typiskt för oss kvinnor, i alla fall har min man blivit häpen många gånger över dofter som jag känt. och att ha en bra näsa har både sina för och nackdelar med tanke på att allt inte luktar så gott alla gånger. Jag är väldigt känslig för starka söta parfymdofter, liljor och hyacinter som exempel och vissa städmedel som starkt doftande Ajax eller blomdoftande starka sköljmedel. Hur många gånger har jag köpt en kroppslotion som jag sedan fått ha som fot kräm ... så långt från näsan som möjligt. Men jag har också väldigt många goda doftminnen som ger mig en skuts tillbaka till barndomen eller någon trevlig resa. Nummer sex av frågorna i testet, handlade om att ha lätt för att känna av hur andra mår? Ja jag gör nog det även om jag inte tänkt så noga på det, men det syns ju ofta tydligt om någon inte mår bra och jag läser nog ofta av människor på deras kroppsspråk. Jag känner också lätt av när jag inte går ihop med en person eller när de inte är så förtjusta i mig och mina åsikter. Nummer sju - Har du fått höra att du är överkänslig, tänker mycket och tar åt dig? Ja det har jag hört och jag vet att jag är överkänslig även mot mediciner och kan tyvärr inte ta vilka värktabletter som helst. Att jag tänker mycket det har jag alltid gjort och jag är en problemlösare med en hjärna som går igång direkt ett hinder uppstår. Jag kan ibland nästan njuta mer av mitt planerade av ett projekt än själva projektet i sig. Som tex när vi skulle bygga ut vårt hus, då satt jag och ritade på det, vände och vred på det i all evighet innan vi bestämde oss för hur vi skulle ha det. Och visst tar jag åt mig ibland även sådant som inte är riktat direkt till mig. Eftersom jag är en rak person som brukar säga vad jag tycker så har jag så klart slängt ur mig det ena eller det andra som inte var så genomtänkt och ibland riktigt elakt. Efter en sådan händelse kan jag må dåligt i flera dagar. Nummer åtta - Har du svårt att se våldsamma/ blodiga spelfilmer ? Ja det har jag och operationer, jag kan inte se på när de skär upp med skalpell eller sticker nålar i folk eller djur. Att folk blir skjutna på film det har jag inte ont av men hatar när barn är med och olyckliga slut, ser inte så ofta på filmer numera men tittade gärna på skräckisar när jag var yngre ( med en kudde i knät ) Nummer nio - Om jag anstränger mig mycket för att inte göra fel eller glömma ? Ja visst gör jag det, men vem tusan vill göra fel ? i mitt arbete vill jag så klart göra mitt bästa men om jag gör fel så grämer jag mig mycket och länge. Sen vill jag ju gärna ha rätt i ett samtal eller en diskussion och ger mig inte i första taget, men om jag blir motbevisad så kan jag erkänna att jag haft fel. Men många gånger har jag blivit förvånad över hur lite folk vet. När det gäller att inte glömma så skriver jag upp saker som är "super viktiga" men försöker att hålla det mesta i huvudet för att inte tappa greppet helt och hållet. Men som min man brukar säga ... Det är du som har minnet. Nummer tio - Är du mycket känslig för smärta ? Ja det trodde jag att jag var tills jag bröt mitt högra vadben en fredag men inte gick till vårdcentralen förrann det svullnade ordentligt på tisdagen efter. Men visst är jag känslig mot smärta men kan liksom stå ut och är bra på att slappna av. Nummer elva - Har du ett rikt inre liv ? Ja det har jag verkligen och det har jag alltid haft, och jag ser ofta inre bilder på näthinnan när jag hör en berättelse eller när jag skriver mina böcker. För mig är det en gåva i mitt författarskap. Nummer tolv - Om jag kan bli berörd av konst, musik, natur eller andra upplevelser? Konst är något som jag själv sysslar med, jag målar tavlor och även om motivet ofta är detsamma så är det själva leken med färgerna som fascinerar mig mest. Jag är kreativ och har väl målat på det mesta från träbitar till tegelpannor och jag fotograferar och målar motivet på mina egna böcker. Vackra eller dramatiska bilder berör mig mycket. Musiken har jag alltid haft med mig hemifrån med en far som spelar dragspel och en mor som spelade Elvis skivor och alltid lyssnade på musik på radion. Jag spelade gitarr i skolan och har både gehör och musiköra. Jag är en rockare även om jag inte klär mig så men rockmusiken går till hjärtat och har gett mig styrka många gånger, jag har väldigt svårt för dansband eller coverband och vill helst höra originalet men kan nog sjunga med på det mesta för jag har lätt för att lära mig sångtexter. Tyvärr så fick jag ingen sångröst. Det är mycket som berör och jag kan väl säga att jag är en lipsill som har nära till överväldigande känslor. Naturen och havet ... vem kan vara oberörd ? jag tar min kamera och går ut ibland och letar bilder i naturen och då mår jag väldigt gott, jag har växt upp i skogen och numera bor jag med skogen bakom vårt hus och havet inom gångavstånd framför och .... det kan inte bli bättre för mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela