annikasskatteri.blogg.se

En blogg om mina hobbys som fotografering, natur, trädgård, målning, pyssel och myssel med mycket mer. Samt tankar om allt och inget.

HÖGKÄNSLIG ... Jag ???

Publicerad 2017-12-13 17:40:12 i Allmänt,

Tänk att det ska gå ett halvt liv innan man förstår vem man är ? ja är man 50+ så tänker jag att jag kommit till hälften. Tänk om någon klok person hade forskat på detta ämne långt tidigare, då hade livet varit enklare att förstå både för mig och alla andra. Sen jag såg på Malous morgonprogram och fick veta att det fanns något som heter högkänslig, har jag tagit reda på mer om ämnet och funderat mycket. Sökt på nätet och läst om det och det har gått upp ett och annat ljus, det kan jag lova. Elaine N Aron är en amerikansk psykolog och forskare som myntat begreppet högkänslighet HSP = The Highly Sensitiv Person. Hon har forskat i ämnet i tjugo år och skrivit hundratals artiklar och många böcker i ämnet. Forskning på högkänslighet pågår på många intuitioner över hela världen. Hur är man då när man är högkänslig ? många frågor snurrar så klart runt i mitt huvud och jag söker efter svar och försöker att bena ut dem för mig själv i mina egna tankar. På något sätt känns det skönt och på ett annat sätt lite overkligt och det kommer nog att ta sin tid att landa. Det finns tester som man kan göra på nätet och jag läste igenom varje fråga i det första självtestet som jag hittade på nätet... O" boy .... En del av oss är extra känsliga, ett medfött personlighetsdrag som finns hos 15-20% av befolkningen i den globala världen. Man föds med ett nervsystem som är känsligare än hos genomsnittet och med en hjärna som fungerar lite annorlunda än hos andra. Det innebär att vi kan uppfatta information och känslor som andra inte lägger märke till och sorterar informationen på en djupare nivå. Jag kan ju säga att när jag läste just det här så kändes det väldigt overkligt, att jag inte är som andra "kärringar" det har jag misstänkt länge men ... Jag läste vidare att den större medvetenheten som vi har gör att vi ofta känner starkare än andra känslomässigt. Det är ju svårt att veta hur starka känslor andra har inför olika situationer, men jag minns en dag vid en sjö när jag var kanske sju/åtta år, jag hade fått en stor blå badboll som jag och en vän badade med. När vi satt på berget med handdukar om oss blåste bollen i sjön och jag blev fruktansvärt ledsen. Min mor som var med tyckte inte att det var hela världen, hon sa att vi kunde köpa en ny. Men för mig var detta förfärligt och jag kommer ihåg än i dag den känslan jag hade när jag sorgset tänkte ... Adjö badboll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela