annikasskatteri.blogg.se

En blogg om mina hobbys som fotografering, natur, trädgård, målning, pyssel och myssel med mycket mer. Samt tankar om allt och inget.

HÖGKÄNSLIG ... 4

Publicerad 2017-12-19 07:45:43 i Allmänt,

Mina tankar går fortfarande ofta åt det här hållet och jag funderar över mina rötter och om någon mer i min släkt är högkänslig som jag, troligen har jag haft två stycken nära mig. Två äldre bortgångna män som båda stått mig väldigt nära när jag växte upp och som fortfarande är med mig ... Farfar och morfar. Den här testen som jag berättar om här hjälper mig att se vem jag är i mina funderingar och om det kan ge någon annan en Aha- upplevelse eller insikt så har ju bloggen varit till någon nytta i alla fall. Fråga nummer tretton - handlar om att jag njuter intensivt av saker och ser nyanser som många andra missar... Det jag först tänker på är mina små barnbarn som kom till världen i januari i år, jag kan ju säga att min lycka att bli farmor och mormor inte kände några gränser. (som för de flesta antar jag) men min känsla är så stark att jag kunde börja gråta bara jag tänkte på dem i början och blir fortfarande tårögd ibland. De små barnen ger mig så mycket varje gång jag träffar dem och min kärlek till den svämmar över. Jag vet att jag ser eller uppmärksammar saker som andra kanske inte ser eller som de tar som självklara, många gånger har jag hört ... det såg jag inte, det har du rätt i eller ja nu när du säger det så. Nummer fjorton - När människor inte trivs i sin fysiska miljö, brukar du då veta vad de behöver göra för att få det bekvämare ? Eftersom jag arbetar på ett boende för dementa hör det ju till att jag ser till behoven hos de som bor där, även om de själva inte kan säga hur de vill ha det. sen som den problemlösare jag är så har jag ju alltid någon ide om förbättring om någon frågar. Femton - Om jag blir nervös, skakig och presterar sämre när jag måste konkurrera eller blir observerad? Jag blir helt klart nervös och ibland skakig, klantig och vill helst slippa att konkurrera med någon. Förr hade jag mer vinnarskalle tex i grundskolan där jag var snabb på att springa 60-meter, hoppa höjdhopp osv ... men i dag undviker jag alla tävlingar om jag kan och spelar aldrig spel eller utsätter mig för att bli en förlorare. Sexton - När du var liten, uppfattade dina föräldrar/lärare dig som blyg och känslig? antagligen fanns det de i min närhet som tyckte att jag var känslig men att jag var blyg det vet jag helt säkert att jag var. Sjutton - Tycker du att det är lätt att komma på nya idéer och underligt att andra inte tycker att det är lika lätt? Många gånger har jag undrat hur folk tänker och om det är mig som det är fel på, jag har väldigt lätt för att komma på idéer och min man har fått erfara det många gånger... men han brukar bli nöjd i slutändan som tur är. Arton - Tycker folk att du är trevlig och behaglig? Den här frågan fick jag fundera på en stund ... jag är social på det sättet att jag tycker att det är roligt att träffa nya människor och jag tror att de uppfattar mig som glad och trevlig. Jag är ganska så pratsam och kan hålla låda så länge jag har lust och orkar ge av min energi. Men kan också sitta tyst och bara kommentera när någon annan pratar, fast jag har en ful ovana att avbryta samtal för att flika in att jag redan vet vad de ska säga. Jag tror också att jag omedvetet/ ibland medvetet visar allt för väl när jag tröttnat på samtalet och letar efter ett sätt att komma ifrån det. Ibland träffar jag på människor som tar alldeles för mycket energi ifrån mig med sitt eviga malande och då behöver jag verkligen ladda mina batteri. Jag är nog den som ofta har försökt eller försöker att anpassa mig så gott jag kan efter andra, men har insett att om det inte passar så får det vara. Ibland möter jag människor som jag inte går ihop med och det känner jag direkt, de som tror att de är något mer än andra har jag inget till övers för och de kan nog uppfatta mig som otrevlig. Mina nära vänner kan prata med om allt, och jag känner en bra kontakt med dem som jag inte pratar så ofta med också. Jag kan nog uppfattas som kaxig ibland eller en som vet ... men jag är innerst inne väldigt snäll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela